10 شخصیتی که محیط کار را مسموم میکنند

10 شخصیتی که محیط کار را مسموم میکنند

بزرگی می‌گوید «مردم هم می‌توانند برای شما الهام بخش باشند و هم انگیزه شما را نابود کنند؛ پس آنها را عاقلانه انتخاب کنید.»در واقع  آموختن چگونگی برخورد با افراد مختلف اهمیت فراوانی دارد؛ در این میان برخی افراد هرگز ارزش تلف‌ کردن وقت و انرژی شما را نداشته و موجب ایجاد پیچیدگی، تشنج و بدتر از هرچیز استرس در زندگی می‌شوند. افرادی که فضای زندگی ما را مسموم میکنند.

تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه فردریچ شیلر در آلمان نشان می‌دهد که این قبیل تا چه حد خطرناک بوده و موجب میشوند که مغز افراد واکنش‌های استرسی شدیدی را بروز دهد. استرس میتواند در درازمدت حتی به نابودی برخی سلولهای مغزی بینجامد. 

بسیار شنیده‌ایم که هر آدمی برآیندی از پنج نفری است که بیشترین وقت خود را با آنها می‌گذراند. اما حتی وجود یک سیب لکه دار در میان تعداد زیادی میوه سالم، میتواند کل مجموعه را فاسد کند. به کمک نکات زیر افراد سمی را شناسایی و آنها را از دایره ارتباطات خود حذف کنید:

۱. سخن چینها

النور روزولت میگوید؛ «ذهن‌های بزرگ از ایده‌ها، ذهن‌های متوسط از رویدادها و ذهن‌های کوچک از افراد سخن می‌گویند.»

در واقع سخن چنیان و شایعه‌پراکن‌ها از بدبیاری دیگران احساس شعف میکنند. سرک کشیدن به اشتباهات دیگران با گذشت زمان خسته‌کننده می‌شود و به شما احساس شرم می‌دهد و دیگران را نیز می‌رنجاند. نیاز نیست وقت خود را با صحبت درخصوص دیگران و یا شنیدن بدبختی‌ های آنها هدر دهیم، آن هم زمانی که نکات مثبت زیادی برای آموختن وجود دارد.

۲. دمدمی‌مزاج‌ها

افرادی که در رأی و نظر خود برای تصمیم‌گیری ثبات ندارند دمدمی‌مزاج نامیده می‌شوند. این افراد وقتی برای انجام کار یا انتخاب‌های‌شان تصمیمی می‌گیرند خیلی زود دچار تردید شده و دائماً نظر خود را تغییر می‌دهند، در واقع گاهی احساس می‌شود که هیچ‌گونه قدرت تصمیم‌گیری ندارند. آنها  بعلاوه هیچ کنترلی روی احساسات‌شان ندارند. دمدمی‌مزاجها ممکن است احساسات خود را فرافکنی کرده و در عین حال تصور کنند شما باعث اضطراب و بیقراری آنها شده‌اید. افراد دمدمی‌مزاج از شما به عنوان توالت احساسی خود استفاده می‌کنند و باید به هر قیمتی از آنها دوری کرد.

۳. قربانیان

قربانی‌ها از پذیرش مسئولیت سر باز میزنند و از هر کاهی کوه میسازند. آنها تجربیات سخت را به عنوان فرصتی برای آموزش و رشد، بلکه به منزله پرتگاهی برای سقوط تداعی میکنند. مثلی قدیمی می‌گوید: «درد اجتناب‌ناپذیر است، اما رنج اختیاری است». قربانی‌ها رنج‌ کشیدن را انتخاب می‌کنند، شما آنها را انتخاب نکنید.

۴. خودخواهان

فرد خودخواه خود را محور مي داند و با پرمدعايي، و بيش از حد همواره از ديگران توقع مهر و محبت و احترام دارد، بدون اين كه در دل خويش، اثري از محبت نسبت به ديگران داشته باشد.البته  میزان متعادلی از عشق  و احترام به خود برای عملکرد بهتر، لازم است اما میان این صفات و خودشیفتگی ، مرزی وجود دارد.از نظر افراد خوبین داشتن رابطه‌ی واقعی میان آنها و دیگران هیچ منفعتی نداردو دیگران تنها ابزاری برای جامه عمل پوشاندن به خودبینی آنها هستند. به آنها یادآوری کنید که دنیا دور آنها نمی‌چرخد و توجهی را که لایقش هستید به خودتان داشته باشید.

۵. حسودها

موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت‌برانگیز نیز هست. اما بقول گاندی “ابتدا شما را نادیده می گیرند، بعد به شما می خندند، سپس با شما مبارزه می کنند و در آخر شما پیروز می شوید.”

 این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت، همیشه سعی بر این خواهند داشت تا شما، کارها و دستاوردهایتان را پایین آورده و تحقیر کنند. برای حسودها، همیشه مرغ همسایه غاز است. حتی وقتی اتفاق خوبی برای حسودها می‌افتد، هیچ لذتی از آن نمی‌برند.از حسودها دوری کنید چرا که آنها به شما یاد می‌دهند موفقیت‌های خودتان را بی‌اهمیت بدانید.

۶. دودوزه‌بازها

به ظاهر لباس دوستی بر تن دارند، اما در باطن قاتل وقت و انرژی شما هستند. تشخیص آنها دشوار است، چون آنها با شما مثل یک دوست رفتار می‌کنند. آنها علایق شما را میدانند، و میدانند  که چه چیزهایی خوشحال‌تان می‌کند اما از این اطلاعات به سود خود استفاده میبرند. اگر نیم‌نگاهی به رابطه خود با این دست افراد بیندازید، تایید خواهید کرد آنها همیشه از شما گرفته‌اند و چیزی به شما نیفزوده‌اند. 

۷. مرگ‌آفرینان

دمنتورها (مرگ آفرینان) نوعی مخلوقات شیطانی در مجموعه کتابهای هری پاتر هستند که روح افراد را از بدن‌شان می‌مکند و تنها کالبدی سرد از جسم آنها باقی میگذارند. دمنتورها با ورود خود تاریکی و ظلمات و سرما را حاکم میکنند  و  کاری میکنند بدترین خاطرات به یاد افراد بیاید. رولینگ خالق هری پاتر به گفته خود، ایده‌ی دمنتورها را از افراد منفی گرا برداشت کرده است، افرادی که قدم‌هایشان بوی مرگ و ناامیدی میدهد. 

آنها همیشه نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بینند و می‌توانند ترس و نگرانی را به هر موقعیتی تحمیل کنند. مطالعه صورت گرفته از سوی محققان دانشگاه نوتردام نشان داده که دانشجویانی که هم‌اتاقی‌های منفی‌نگر داشتند احتمال منفی‌نگر شدن و حتی افسرده‌ شدن خودشان بسیار بیشتر بود.

۸. بدطینت ها

برخی از افراد  نیت‌های پلیدی در سر میپروارند و از درد و بدبختی دیگران لذت می‌برند. رسالت این عده آن است که به شما آزار برسانند، یا کاری کنند احساس بدی پیدا کنید و یا چیزی از شما بگیرند، در غیر این صورت علاقه‌ای به شما ندارند. 

۹. افراد اهل قضاوت

چرا با این‌که همه می‌دانیم قضاوت کردن بر رفتار و گفتار دیگران از یکی از آزاردهنده‌ترین ناهنجاری‌های رفتاری  است بیشتر اوقات آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب آن می‌شویم؟ افراد عیب‌جو تنها علاقه دارند به شما بقبولانند که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است. آنها میتوانند کاری کنند که ما در مواجهه با آنچه بیشترین اشتیاق را نسبت بدان داریم، احساس بی‌انگیزگی کنیم. افرادی که پیش‌داوری میکنند، به جای درک و یادگیری از افرادی که با آنها تفاوت دارند، آنها را کوچک می‌شمارند. قضاوت‌های عجولانه و بی‌مورد زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از هم شناختی ندارند گاهی نیز این نوع قضاوت به دلیل ناآگاهی از وضعیت و شرایط طرف مقابل است ولی بطور کلی قضاوت‌های عجولانه و بی‌مورد بر روابط سالم و تعامل‌ روزمره‌ انسان ها تاثیر منفی می‌گذارد.

۱۰. متکبرها

افراد متکبر به هر کاری که شما انجام می‌دهید به چشم یک چالش شخصی نگاه می‌کنند. غرور و تکبر، شکلی از اعتمادبه‌نفس کاذب است که موجب بروز مسائل و ناامنیهای بسیار میشود . وانگهی مطالعه محققان دانشگاه اکرون نشان میدهد که افراد مغرور معمولا عملکردی ضعیف داشته و ناسازگارند.

منبع: لینکداین

  • اشتراک گذاری :

نظر خود را بنویسید

نظرات (4)

نظر این کاربر هنوز توسط مدیر تایید نشده است

نظر این کاربر هنوز توسط مدیر تایید نشده است

نظر این کاربر هنوز توسط مدیر تایید نشده است

نظر این کاربر هنوز توسط مدیر تایید نشده است