ویديورزومه چیست و چگونه می تواند به شاغل شدن شما کمک کند؟

ویديورزومه چیست و چگونه می تواند به شاغل شدن شما کمک کند؟

ویدیورزومه، ویدیوی کوتاهی است که توسط یک متقاضی کار و به منظور استخدام در یک ردیف شغلی تولید شده و در فضای مجازی از جمله پلتفرمهای استخدامی نظیر سامانه ویدیورزومه بازارشناسان آپلود می شود یا مستقیما برای کارفرما ارسال می شود تا مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

یک ویدیو رزومه،مهارت ها و تجربه های فردی را توصیف می کند و در تکمیل یک رزومه کاغذی استفاده می شود. 

ویدیورزومه می‌تواند توسط یک تیم واسطه و حرفه‌ای برای شما ساخته شود یا شما می‌توانید خودتان به سادگی و با کمک دوربین موبایلتان آن را ایجاد  نمایید. بعضی از موتورهای جست وجوی شغل و سایت های اینترنتی کاریابی، شیوه‌هایی را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا آنها بتوانند ویدیورزومه خود را داخل پروفایلشان بارگذاری کنند. درست همانند امکانی که سایت بازارشناسان برای نخستین بار در ایران فراهم آورده است. 

این نکته را به یاد داشته باشید که هدف از ویدیورزومه، تنها بدست آوردن یک شغل نیست.هرچند که یک ویدیورزومه خوش‌‌ساخت می‌تواند به ما در بازاریابی خودمان برای کارفرمایان آینده نگر کمک کند.

چرا باید ویدیورزومه داشته باشیم؟

ایجاد ویدیو رزومه، یک فعالیت اختیاری برای کارجویان است. چرا که فعلا تعداد معدودی از شرکتها از کارجویان درخواست میکنند که برایشان ویدیورزومه ارسال کنند. اما ویدیورزومه می تواند موجب شود تا مهارت های مهم افراد برجسته شوند. وانگهی ویدیورزومه میتواند مهارتهای شما را در عمل به کارفرما اثبات کند. بطور مثال یک فروشنده را در نظر بگیرید و یا فردی که مشغول حرفه تدریس است، این دسته افراد میتوانند به کمک قابلیت ویدیورزومه، مهارتهای خود را بخوبی ارائه کنند.

همچنین، ویدیورزومه می تواند راهی موثر برای نمایش ویژگیهای شخصیتی شما باشد. ویدیورزومه بویژه برای افرادی که باشغل هایی سروکار دارند که باارباب رجوع(مشتریان) مواجه اند، منافع فراوانی دربر خواهد داشت.

گرچه، ممکن است در ویدیویی که از خود تهیه میکنیم، اشتباهاتی را مرتکب شویم و همچنین احتمال آن وجود دارد که سبک فیلم برداری یا موقعیتی که انتخاب میکنیم نامناسب باشد، اما حتی با این فرضیات و درنظر گرفتن اینکه ممکن است مهارت چندانی هم در تکنیکهای فیلمبرداری نداشته باشیم، باز میتوانیم برای خود ویدیورزومه بسازیم و در میان دیگران شاخص شویم. 

یک ویدیورزومه در صورت رعایت حداقل استانداردها، می‌تواند شانس ما را برای دعوت به جلسه اصلی مصاحبه بالا ببرد. 

چه نکاتی را در تولید ویدیورزومه رعایت کنیم؟

در صورت رعایت موارد ذیل در تولید ویدیورزومه، میتوانید از منافع آن بهره‌مند شوید:

  • حرفه ای باشید:

طوری لباس بپوشید گویی که می‌خواهید برای یک مصاحبه رسمی و حضوری آماده شوید و در عین حال رفتار حرفه‌ای را نیز کاملا رعایت کنید. ازگزافه گویی و غلو کردن اجتناب کنید و در پس‌زمینه‌های نامرتب و شلخته اقدام به فیلمبرداری نکنید. همچنین سعی کنید در فضایی آرام و خلوت رزومه ویدیویی خودتان را ضبط کنید.  

  • یک سناریوی دستنویس آماده کنید:

سعی کنید در ویدیوی خود تماما فی البداهه صحبت نکنید. هرچند که یک ویدیورزومه باید به دور از عناصر مصنوعی و جملات کاملا از پیش تعیین‌شده باشد. اما باید درکی کلی از آنچه که می‌خواهید بگویید و این که چگونه می‌خواهید آن را عبارت بندی کنید، داشته باشید. لذا هرگز از روی دست نویس و یا رزومه کاغذی خود، به طورمستقیم نخوانید چرا که خروجی آن تنها یک ویدیوی احمقانه و کاملا مصنوعی خواهد بود. نکات اصلی برای بیان در رزومه، آن هایی‌اند که شما برای شرکت فراهم می کنید واهداف اصلی شما، مهارت ها ودستاورد هایتان را بطور مختصر و مفید ارائه میکند. به این فکر کنید که چطور باید دلیلی برای شرکت مخاطبتان بیاورید که شما را به دیگر متقاضیان شغلی ترجیح بدهند.

  • مخاطب خود را بشناسید:

همواره توجه داشته باشید که چه کسانی ویدیو شما را تماشا خواهند کرد ومطابق با آن، رزومه خود را تحت قاعده واصول معینی درآورید. بطور مثال یک ویدیوی آماده شده برای یک موقعیت شغلی در یک بانک، متفاوت از یک ویدیوی آماده شده برای یک استارت آپ خواهد بود.

  • فقط حرف نزنید، نشان بدهید:

از المانهای بصری استفاده کنید تا روشن کنید که چه چیزی در چنته دارید. برای مثال، اگر دارید برای شغلی درخواست میدهید که مستلزم مهارت در ارائه است، می توانید تکه فیلمی از خودتان درحالی که مشغول ارائه در یک جلسه هستید را لابلای ویدیورزومه خود بیاورید.

  • رزومه ویدیوییتان را مختصر و مفید بسازید:

ویدیوها باید بین 30تا90 ثانیه باشند. هر محتوای ویدیویی طولانی تراز آن احتمال دارد که دیده نشود.

  • رزومه ویدیویی خود را باخانواده ودوستانتان به اشتراک بگذارید:

گرفتن بازخورد از دیگران، یک گام مهم در تهیه یک ویدیورزومه حرفه‌ای است. از تعدادی از آشنایانتان بخواهید که ویدیوئتان را تماشا کنند و ویرایشها وتغییرات احتمالی را برمبنای توضیحات و دیدگاههای آن‌ها انجام دهید.

همیشه به خاطرداشته باشید که به مجرد آنکه ویدیوی شما روی اینترنت منتشر شود، دیگرکنترلی براینکه چه کسی آن را خواهد دید یا اینکه چگونه به اشتراک گذاشته می‌شود، نخواهید داشت. به طورجدی از دوستان وخانواده بازخورد بگیرید. اگرآنها فکر می‌کنند که ویدیوی شما موثر نبوده و به جایی نمی‌رسد، ویدیو را به اشتراک نگذارید و یا آن را مورد بازنگری قرار دهید.

 

نباید های ویدیورزومه چیست؟

  • زندگی شخصی خود را با زندگی حرفه‌ای‌تان مخلوط نکنید: اگراطلاعاتی در صفحه فیس بوک یا اینستاگرامتان دارید که ترجیح می‌دهید کارفرمایان آن را نبینند، ویدیورزومه خود را به هیچ یک از این صفحات متصل نکنید.
  • انتظارنداشته باشید که ویدیورزومه شما با رزومه کاغذیتان جایگزین شود: همه کارفرمایان به ویدیورزومه علاقه ندارند و برخی هم نگرانیهایی درباره مسائل مربوط به تبعیض و لحاظ نکردن شایستگیهای واقعی افراد دارند. گرچه یک ویدیو رزومه باعملکرد خوب می‌تواند جایگاه شما بعنوان یک داوطلب برای استخدام را تقویت وتحکیم کند. 

بنابراین همین حالا دست به قلم شوید، داستان خودتان را روی کاغذ بیاورید، تصمیم بگیرید که چطور میخواهید درباره برند خودتان صحبت کنید، یک لباس موقر و ساده تن کنید، یک محل با نور مناسب و بدور از هیاهو انتخاب کنید، دوربین گوشیتان را روشن کنید و آرام و بی‌تکلف درباره خود و مهارتها و تجاربتان صحبت کنید. حالا میتوانید ویدیورزومه خودتان را برای ما در بازارشناسان ارسال کنید:

http://www.bazarshenasan.com/video-resume

 

  • اشتراک گذاری :

نظر خود را بنویسید

نظرات (0)

هیچ نظری ارسال نشده است